RSS Feeds

Monday 12 March 2012

Anda seorang pemimpin?

Assalamu'alaikum..


"Cikgu, kenapa kita tak ada sebarang pengisian agama (rohani) langsung?"

"Sebab kem kita ini kem kounseling kepimpinan, bukan kem ibadah"

"Kalau ye pon, kan ada juga penerapan Islam melalui kounseling"

"...(cikgu terdiam)"

Begitulah antara sebahagian daripada perbualan di antara saya dan Kem Komander. Buat pengetahuan rakan pembaca, Alhamdulillah saya telah mewakili institusi pengajian saya ke KURSUS KEPIMPINAN PEMIMPIN PELAJAR PERINGKAT KEBANGSAAN anjuran Persatuan Kaunseling Antarabangsa Malaysia (PERKAMA) yang telah diadakan pada 9, 10 dan 11 Mac yang lalu sebagai President Students' Representative Council. Tema kursus tersebut adalah counseling through adventure. Alhamdulillah modul yang disediakan sangat menarik dan sangat bagus ! Namun, saya agak terkilan kerana tiada langsung pendekatan dan kesedaran terhadap agama yang diterapkan di dalam kem tersebut.

Anda bayangkan, tiada waktu yang diperuntukkan untuk solat berjemaah dan untuk tazkirah. Maka atas rasa tanggungjawab sebagai seorang Islam, maka saya dan sahabat saya, telah berbincang dengan pihak penganjur untuk memasukkan waktu solat berjemaah sebagai salah satu dari tentatif dan aturcara program. Alhamdulillah cadangan kami diterima baik. Manakala pada keesokan harinya, di atas inisiatif sendiri, selepas selesai mengimami solat Subuh, saya terus menyampaikan tazkirah Subuh selama 5-10 minit. Tiada kata-kata dan bantahan yang dapat diluahkan dari pihak penganjur walaupon kelihatannya seperti mereka membantah.

==============================================================================

Saya mula terfikir, kem dianjurkan untuk melatih kepimpinan pelajar. Yang datang bukanlah calang-calang orang. Mereka adalah ahli MAJLIS PERWAKILAN PELAJAR (MPP) & PEMBIMBING RAKAN SEBAYA (PRS) ! Seorang leader sepatutnya mempunyai Islam di dalam hati dan kehidupan mereka. Malangnya pemimpin yang datang rata-rata sekadar mempunyai kemahiran memimpin yang baik, tetapi tiada agama di dalam kehidupan mereka. Rambut berkarat, baju ketat dan sebagainya !

Bagaimana mungkin seorang pemimpin mempunyai sikap sebegini? Beginikah pemimpin yang telah Islam ajarkan. Seorang pemimpin yang baik sepatutnya mengamalkan Islam dalam kehidupan mereka, menjadikan Allah sebagai matlamat, Islam sebagai penunjuk arah, Rasulullah S.A.W. sebagai teladan, Al-Quran sebagai panduan dan Syurga sebagai tujuan mereka.

Selama 3 hari 2 malam di sana, saya telah berusaha untuk berkongsi indahnya memimpin mengikut acuan Islam. Alhamdulillah, sedikit kesedaran kelihatan pada beberapa rakan-rakan MPP yang lain. Semoga Allah terus menyedarkan mereka. Sesungguhnya, saya amat sayangkan mereka sebagai rakan-rakan saya meskipun baru 3 hari menaut ukhwah. 

"Ya Allah, berikanlah kesedaran kepada mereka. Jadikanlah mereka sebagai seorang pemimpin yang meletakkan diri-Mu di dalam setiap perbuatan dan pimpinan mereka. Pancarkanlah cahaya Islam melalui kepimpinan mereka. Dan jadikanlah kepimpinan mereka sebagai pemangkin untuk orang lain mendekati diri-Mu. Ya Allah, hanya Engkau yang dapat memakbulkan doaku ini. Aminn Ya Rabbal'alamin.."


0 comments:

Post a Comment